Fløtmann

Fløtmann-2017Sommerstid kan du fra tid til annen bli rodd over Kanalen fra Ravnkloa til Fosenkaia og tilbake. Båtturen er rimelig og idyllisk, velegnet for turister såvel som trondhjemmere. Pris kr 30,-/person.

Historien til fløtmann strekker seg nesten 140 år tilbake, og har sitt opphav i oppføringen av Brattøra og anlegget rundt jernbanen i begynnelsen av 1880-årene. Spesielt etter at St.Olavs bro ble revet i 1920, representerte Fløtmann en stor besparelse for folk som arbeidet på Brattøra eller reisende som skulle til Trondheims vestlige områder.

Da sporveien kom var det bare Singsakertrikken som gikk til jernbanen, og det skjedde ikke før i 1927. I helgene ble Fløtmann mye benyttet av folk som la spaserturen over Brattøra, og Fløtmannstrafikken besto frem til 1965. Turen har i prinsippet alltid kostet like mye som å ta trikken, og flere av byens borgere husker fortsatt at det kostet en 10-øring å bli rodd over kanalen.

I anledning byjubileet i 1997 gjenopptok Kystlaget Trondhjem denne gamle tradisjonen, og fikk bygd en båt på Fosenkaia som fortsatt tjener sin misjon ved å frakte passasjerer mellom Fosenkaia og Ravnkloa i sommermånedene. Tidligere gikk Fløtmann både sommer og vinter, men nå er den i drift fra mai til september. Alle over 18 år har anledning til å ta et kurs for å bli sertifiserte Fløtmenn, et kurs som er nødvendig for å få jobb som Fløtmann. Kurset gir en gjennomgang av sjøfartsregler, ordensreglement for Fløtmenn, lokalhistorie, samt at man lærer praktiske kunnskaper omkring tauverk og knuter, og ikke minst det å kunne behandle båten på en skikkelig måte.

Båten «Fløtmann I» er bygd på Fosenkaia av Vegard Rye Carlsen i 1997. Den er på 19 fot, dvs. 6 meter lang, og har plass til 12 passasjerer. Båten er betalt av E. A. Smith, og gitt som jubileumsgave til byens befolkning.